czwartek, czerwca 04, 2009

Prorocy mniejsi: Joel (1)

Kiedy się temu zjawisku bliżej przyjrzec, to starotestamentowi prorocy mniejsi mają całkiem sporo ciekawych rzeczy do powiedzenia.

Weźmy takiego Joela, który otwiera naszą galerię. Oto kilka jego myśli w moim wolnym tłumaczeniu z angielskojęzycznej wersji The Message (drukiem pogrubionym), wraz z kilkoma słowami mojego komentarza:

Joel 2:13-14

"Zmieńcie swój styl życia, a nie tylko ubrania. Wrócie do Boga, swojego Boga [...] Tego, który jest cierpliwy, kocha ekstrawagancko i jest zawsze gotowy do tego, aby odwołac jakąś katastrofę w naszym życiu".

Aż się chce do takiego Boga wracac, prawda? Joel, podobnie jak Amos, zwraca uwagę na to, że kiedy coś się sypie, wali nam na głowę lub idzie nie tak jak byśmy chcieli, ludzie mają tendencję do tego, aby biec w kierunku przeciwnym niż do Boga. Wróc - JA mam taką tendencję. Joel mówi o kazdym z nas, więc mówi też o mnie. I przedstawia obraz tego, jak bardzo się mylę w postrzeganiu mojego Ojca.

Joel, 3, 16

"Bóg jest bezpieczną kryjówką, schronem wykonanym z granitu dla dzieci Izraela. I wtedy poznacie na pewno, że jestem Waszym Bogiem"

Ten werset przypomina mi przedstawienie "Bezpiecznej kryjówki" Corrie ten Boom w wykonaniu Ballet Magnificat w maju tego roku w Gdańsku. Jeśli Corrie mogła wybaczyc oprawcom swojej siostry - przebaczenie powinno dotknąc wszystkich dziedzin mojego życia...

Joel 3, 21

"Grzechy, których dotąd nie przebaczyłem - przebaczę teraz, bo Bóg wprowadził się na dobre na górę Syjon"

Ciekawe, że Bóg wprowadza się na górę Syjon, a nie na Synaj, gdzie nadał ludowi Prawo. Syjon jest miejscem gdzie Dawiud złożył odzyskaną Arkę Przymierza, miejsce realnej Bożej obecności. Joel na zakończenie swojej księgi podkreśla wielkie - nowotestamentowe - znaczenie pragnienia społeczności Boga z człowiekiem.

Wielu dzisiaj szuka Boga na górze Synaj (nakazy/zakazy), a On wprowadził się przecież na Syjon (chwała Bożej obecności w życiu człowieka)! :)

Etykiety: